logo

Preventivní program


Primární prevence sociálně patologických jevů je zahrnuta do činnosti školy v několika rovinách, jež se promítají do výukových i mimoškolních aktivit v průběhu celého školního roku.
Jako důležité vnímáme tyto oblasti působení na žáky:

1. VÝUKA a její náplň, na druhém stupni především koncepce hodin občanské a rodinné výchovy, přírodopisu a výchovy ke zdraví

2. TŘÍDNÍ UČITEL a jeho role, pravidelné třídnické hodiny (min. 1x za měsíc), mimoškolní akce třídy, výjezdy školy (školy v přírodě, lyžařské výcviky, školní výlety, studijní pobyty v zahraničí).

3. NADSTAVBOVÉ AKTIVITY pravidelné i jednorázové cílené k vhodnému využívání volného času (široká nabídka odpoledních kroužků, vánoční vystoupení, Sluníčkový den, sportovní turnaje apod.) Pro děti prvního stupně je důležitá každodenní činnost školní družiny.

4. SPECIFICKY ZAMĚŘENÉ AKTIVITY

● ZÁŽITKOVÉ KURZY
V letošním školním roce pokračujeme v realizaci zážitkových kurzů pro žáky 6. ročníku, i tentokrát za finanční podpory MČ Praha 6. Přínos kurzu vnímáme jak pro samotné žáky, jejich sebepoznání, tak pro celý třídní kolektiv, který se formou her učí vzájemně spolupracovat a zároveň respektovat individualitu jedinců. Cenná je i příležitost pro nové třídní učitele poznat žáky v mimoškolním prostředí při týmových aktivitách.

6.A + 6.B, Termín: 11. – 14. 9. 2023, Místo: Konstantinovy Lázně
6.C, Termín: 18. – 21. 9. 2023, Místo: Konstantinovy Lázně

● PREVENTIVNÍ PROGRAM PREV-CENTRA
Ve všech třídách druhého stupně části klasické budou opět během školního roku probíhat dva tříhodinové bloky strukturovaného primárně preventivního programu pod vedením proškolených lektorů Prev-Centra.
Realizovány jsou i bloky na prvním stupni klasické části, konkrétně pro 3. až 5. ročník – dva dvouhodinové bloky/ školní rok.
Lektoři poskytují škole (třídním učitelům, metodikovi prevence) zpětnou vazbu o průběhu jednotlivých bloků. Obsah jednotlivých setkání (zdravý životní styl, různé druhy závislostí a obrana proti nim, mezilidské vztahy a komunikace…) chápeme jako důležitou součást vzdělávání, a proto ve spolupráci s Prev-Centrem pokračujeme i tento školní rok.

Bloky Prev – Centra ve školním roce 2023/2024 pro 1. a 2. stupeň
(Navrhovaná témata se mohou změnit v závislosti na aktuálně řešených problémech dané třídy. Témata vybírají třídní učitelé s ohledem na znalost třídního kolektivu.)

1. stupeň

TŘÍDATÉMADATUMTÉMADATUM
3.APřátelství, kamarádství, osamělostSpolupráce a komunikace
3.BPřátelství, kamarádství, osamělostSpolupráce a komunikace
3.CPřátelství, kamarádství, osamělostSpolupráce a komunikace
4.AZvládání agrese a řešení konfliktůBezpečný pohyb na internetu
4.BZvládání agrese a řešení konfliktůZdravý životní styl
4.CZvládání agrese a řešení konfliktůBezpečný pohyb na internetu
5.ABezpečný pohyb na internetuPrevence kouření a užívání alkoholu
5.BBezpečný pohyb na internetuPrevence kouření a užívání alkoholu
5.CBezpečný pohyb na internetuPrevence kouření a užívání alkoholu

2. stupeň

TŘÍDATÉMADATUMTÉMADATUM
6.AZátěžové situace a stresPrevence agrese a šikany
6.BZátěžové situace a stresKyberšikana, bezpečné užívání sociálních sítí
6.CZátěžové situace a stresKyberšikana, bezpečné užívání sociálních sítí
7.AZátěžové situace a stresZávislostní chování – nelátkové závislosti
7.BZátěžové situace a stresZávislostní chování – nelátkové závislosti
8.ADuševní zdravíZávislostní chování –nelegální návykové látky
8.BDuševní zdravíPartnerské vztahy
9.ADuševní zdravíDospívání, dospělost, přechod na SŠ
9.BPrevence rizikového sexuálního chováníDospívání, dospělost, přechod na SŠ

5. SPOLUPRÁCE S ORGANIZACEMI
I v letošním školním roce se budeme opírat o spolupráci s některými organizacemi, mezi něž patří zejména:
● Prev-Centrum (bloky prevence na 1. a 2. stupni, nabídka práce s problémovými třídami či jednotlivci – selektivní prevence, možnosti rodinné terapie, pravidelná spolupráce s metodiky, nabídka aktivit pro ukrajinské žáky i jejich rodiče)
● Pedagogicko-psychologická poradna ve Vokovicích (PhDr. Václava Masáková – školní psycholog)
● OPPP Prahy 6
● Městský úřad Prahy 6, úsek protidrogové prevence (nabídka různých aktivit, akcí, seminářů)
● organizace nabízející programy s protidrogovou a sociálně preventivní problematikou
● organizace nabízející volnočasové aktivity (např. hudební škola ve Veleslavíně, DDM Bílá Hora)
● Policie ČR
V loňském školním roce proběhlo ve vybraných třídách několik přednášek Policie ČR (bezpečný pohyb online prostorem, bezpečný pohyb do školy, nelegální návykové látky, právní vědomí a trestní odpovědnost). Budeme usilovat o realizaci přednášek i v tomto školním roce.

6. VZDĚLÁVÁNÍ PEDAGOGŮ
Metodik primární prevence je kontaktní osobou mezi některými výše uvedenými organizacemi a školou. V průběhu školního roku se bude účastnit pravidelných setkání metodiků, výjezdního setkání metodiků, pedagogický sbor bude informovat o novinkách v oblasti primární prevence, v případě nových materiálů, tištěných brožur zajistí jejich rozšíření kolegům, dětem, rodičům.
Je vytvořen kabinet primární prevence, v němž evidujeme materiál k zážitkovým kurzům, zároveň také základní příručky týkající se drogových závislostí a metodiky zážitkových her.
Ve dnech 30. a 31. 8. 2023 proběhla výjezdní týmová sborovna klasické části školy s tématem zaměřeným na spolupráci v pedagogickém sboru, v srpnu vyjela i sborovna waldorfská.

7. PREZENTACE AKTIVIT MPPP
K informovanosti nejen žáků, ale i rodičovské veřejnosti o aktivitách školy by měly sloužit:
– webové stránky školy
– informační nástěnka v přízemí školy

8. GRANTY
Pro školní rok 2023/24 chceme opět žádat o několik grantových příspěvků – na zážitkový kurz pro budoucí 6. ročník, týmovou sborovnu. Plánujeme výjezd na studijně-poznávací zájezd do Anglie. Vedení školy podává řadu dalších grantových žádostí na podporu aktivit naší školy.

9. ŠIKANA

Krizový plán při zjištění šikany

Šikanování je závažným problémem, se kterým se můžeme ve školním prostředí setkat. V zárodečných fázích se šikana může vyskytovat téměř v každé škole, proto je nezbytné nejen pečlivě sledovat jakékoliv projevy šikanování, ale klást důraz zejména na preventivní postupy, kterými lze projevům šikanování předcházet.

Základem prevence šikanování ve škole je pro nás:
● podpora pozitivních vzájemných vztahů mezi žáky a mezi žáky a učiteli
● důsledné plnění pedagogických povinností (např. dozory o přestávkách)
● školní řád (s právy a povinnostmi žáků i systémem trestů za porušování daných ustanovení)
● pestrá nabídka volnočasových aktivit
● průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků

Při sestavování krizového plánu, který má eliminovat či minimalizovat škody v případě výskytu šikany v naší škole, vycházíme z „Metodického pokynu MŠMT k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení“.
Krizový plán je rozdělen do dvou skupin zahrnujících:
1) situace, které ve škole zvládneme vyřešit vlastními silami (počáteční stádia šikanování)
2) situace, při nichž naše škola bude potřebovat pomoc zvenku a bude nutná součinnost školy se specializovanými institucemi a policií (pokročilé, nestandardní, skupinové šikanování)

Postup vyšetřování šikany v obou skupinách
Z každého jednání s poškozenými, agresory i rodiči je vždy nutné pořídit písemný záznam a rovněž tak zaznamenat chronologii celého případu včetně všech jednání!

1. skupina
a) rozhovor s těmi, kteří na šikanu upozornili, a s oběťmi
(v kompetenci třídních učitelů tříd, v nichž se šikana vyskytla + spolupráce s vyučujícím, který na šikanu upozornil – byl jejím svědkem nebo se mu s ní někdo svěřil)
b) nalezení vhodných svědků, individuální, popř. konfrontační rozhovory se svědky –
-nikoli ale konfrontace obětí a agresorů
(práce třídního učitele s jedinci nebo kolektivem třídy)
c) zajištění ochrany obětem
(TU ve spolupráci s ostatními učiteli, kteří musí být o dané situaci ve třídě informováni)
d) rozhovor s agresory, popř. konfrontace mezi nimi
– třídní učitel
– výchovný poradce, metodik primární prevence
– vedení školy
b) výchovná opatření(viz školní řád), spolupráce s rodinou agresora i oběti

2. skupina
a) bezprostřední záchrana oběti pedagogickým pracovníkem, který je svědkem dané situace
b) domluva pedagogických pracovníků na spolupráci a postupu vyšetřování
c) zabránění domluvě agresorů na křivé výpovědi
d) pokračující pomoc a podpora oběti
e) nahlášení policii
f) vlastní vyšetřování
Instituce a orgány, s nimiž je při výskytu závažných a pokročilých projevů šikany nutné
spolupracovat:

10. Alkohol ve škole
Pokud žák požije během výuky alkohol nebo přijde do školy pod vlivem alkoholu, bude vzniklá situace řešena těmito kroky:
● pedagog, který má podezření, že je žák pod vlivem alkoholu, okamžitě uvědomí vedení školy
● škola informuje rodiče žáka, kteří si své dítě ve škole co nejdříve vyzvednou
● pokud je množství alkoholu v těle na první pohled vysoké a rizikové, škola neprodleně volá záchrannou službu, Policii ČR a rodiče žáka
● následně jsou ve třídě, v níž se objevil alkohol během výuky, znovu otevřena témata alkohol a jeho rizika, alkohol a mladiství, školní řád, a to jednak třídním učitelem, jednak učitelem občanské/rodinné výchovy
● pedagogická rada projedná kázeňský přestupek a navrhne jeho potrestání v souladu se školním řádem

V Praze 19. 9. 2023

Mgr. Jitka Chalupová
metodik primární prevence