Hlavním cílem školy je všestranný, harmonický rozvoj tělesných i duševních schopností žáka. V souladu s trendy ve vzdělávání v Evropě usiluje škola o to, aby naučila žáky přemýšlet, vybavit je odpovídajícími znalostmi, rozvinout jejich individuální schopnosti a vést je k uvědomění vlastní odpovědnosti. Škola věnuje maximální úsilí vytvoření tvůrčí a bezpečné atmosféry vzdělávacího procesu, ve kterém je nutná aktivní účast žáků, pedagogů i rodičů. Ve vzdělávacím procesu nejsou žáci pouhými účastníky, ale společně s pedagogy jeho tvůrci.
Při budování vlastní specifické vzdělávací nabídky a v souladu s výše uvedenými principy škola vyhledává a poskytuje prostor novým nebo alternativním způsobům výuky. Součástí školy jsou třídy s waldorfskou pedagogikou, která vychází z odlišného přístupu k žákům a odlišné organizace vyučování. Ke specifikům waldorfské pedagogiky patří např. snaha o dosažení vědomostí a dovedností prožitkem, organizace vyučování do tzv. epoch (tematických bloků, dále dělených na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí), slovní hodnocení, utváření vlastních učebnic a představování světa ve vzájemných vztazích a ve vztahu k člověku.
Školní vzdělávací program ZŠ Dědina zahrnuje dva vzdělávací směry. První, s akcentem na výuku jazyků, a druhý zaměřený na waldorfskou pedagogiku, která tvoří samostatnou větev programu. Snahou školy je neoddělovat vzdělávací programy, žáky a učitele, ale naopak oba programy účelně propojit tak, aby si žáci i učitelé byli vědomi odlišnosti svých přístupů, a tyto odlišnosti pro ně byly obohacením. Součástí vzdělávacího procesu by měl být pocit sounáležitosti ke spolužákům, kolegům a ke škole.
Školní plán EVVO je vypracován na základě metodického pokynu MŠMT č. j. 16745/2008 – 22 k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO) a v návaznosti na školní vzdělávací program.
Environmentální vzdělávání, výchova a osvěta (dále jen EVVO) vychází z anglického termínu environmental education, kde „environment“ znamená životní prostředí a „education“ je chápáno jako vzdělávání, výchova či osvěta. Environmentální výchova je pak jedním z průřezových témat, stanovených Rámcovým vzdělávacím programem.
Cílem environmentální výchovy je působit na zvyšování spoluzodpovědnosti lidí za současný i příští stav přírody a společnosti, za místo, kde žijí a za smysluplné využívání místních zdrojů, a to nejen na úrovni vědomostí a znalostí, ale též rozvíjením citlivosti, vstřícnosti a tvořivosti v řešení problémů péče o přírodu i problémů lidské společnosti.
V tomto smyslu rozvíjí EVVO též klíčové kompetence, a to zejména:
– kompetence k řešení problémů
– kompetence k učení
– kompetence komunikativní
– kompetence sociální a personální
– kompetence pracovní
– kompetence občanské
Podstatnou částí EVVO je výchovné působení na rozvoj postojů a hodnot, které vedou k vnímavému a citlivému přístupu k přírodě a přírodnímu a kulturnímu dědictví. Mezi ty patří např. dobrovolná skromnost a nekonzumní, duchovní kvality lidského života.
Rámcový vzdělávací program zahrnuje do Environmentální výchovy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a společnost, Člověk a zdraví, Informační a komunikační technologie, Umění a kultura a Člověk a svět práce.
V oblasti vědomostí dále vymezuje několik tematických okruhů, a to:
– ekosystémy (les, pole, vodní zdroje, moře, tropický deštný les, umělé ekosystémy a kulturní krajina)
– základní podmínky života (voda, ovzduší, půda, ochrana biologických druhů, ekosystémy – biodiverzita, energie a přírodní zdroje)
– lidské aktivity a problémy životního prostředí (zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství, doprava a životní prostředí, průmysl a životní prostředí, odpady a hospodaření s odpady, ochrana přírody a kulturních památek, právní řešení u nás, v EU a ve světě, změny v krajině, dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti)
– vztah člověka k prostředí (naše obec, náš životní styl, aktuální ekologický problém, prostředí a zdraví, nerovnoměrnost života na Zemi)
Úkolem koordinátora EVVO je zejména:
– vytvářet ve spolupráci s ostatními pracovníky školy a dalšími partnery školní program EVVO
– dbát, aby byl školní plán EVVO v souladu s další dokumentací školy
– poskytovat ostatním pracovníkům školy konzultace a podporu v začlenění EVVO do jejich činností
– poskytovat pedagogům informace o možnostech dalšího vzdělávání v oblasti EVVO
– iniciovat spolupráci s dalšími partnery v oblasti EVVO, např. s environmentálně zaměřenými organizacemi, se středisky ekologické výchovy a ostatními školami
Environmentální výchova je v rámci školy integrována na různých úrovních (vědomostní, pracovní, sociální, občanské, etické a estetické), a to v rámci dlouhodobých aktivit a projektů či krátkodobých aktivit a projektových dnů. Škola začlenila okruhy s tematikou EVVO do školního vzdělávacího programu a učebních plánů. Environmentální výchova je součástí přírodovědných, ale i dalších předmětů v rámci mezipředmětových vztahů ve výuce. Objevuje se zejména ve školních projektech. Žáci jsou vedeni k nutnosti uvědomění si důležitosti přírody, její ochrany a poznávání vzájemných souvislostí a dějů v přírodě. Učí se vnímat působení člověka a společnosti na přírodu a životní prostředí a jeho důsledky. Mnohé třídní projekty byly zpracovány právě s tematikou ekologie, ochrana přírody a životního prostředí.
Prostředí školy a denní aktivity žáků
Environmentální cítění, hodnoty a smýšlení jsou stimulovány již samotným prostředím školy při denním provozu v rámci výukových, družinových i mimoškolních aktivit. Žáci si osvojují návyky, které v konečném důsledku ovlivňují kvalitu životního prostředí, a rozvíjí své environmentální cítění.
Při provozu školy se např. dbá na šetrné zacházení s majetkem školy a osobními věcmi tak, aby co nejdéle sloužily svému účelu. Škola klade důraz na problematiku odpadu. Kromě uvědomělé a aktivní separace běžného odpadu (papír, sklo, plasty) se do školy zavedl systém sběru bioodpadu, který se v některých třídách kompostuje ve vermikompostérech, jiné třídy ho odnáší na kompostéry ve školní zahradě, o které se pečuje v rámci pěstitelských prací. Jeden kompostér je opatřen pozorovacím okénkem, kde žáci mohou pozorovat život v kompostu. V prostorách školní budovy jsou umístěny nové sběrné nádoby a nově se třídí též hliník. V areálu školy jsou pak velkokapacitní kontejnery pro svážení tříděného odpadu. Již od první třídy jsou žáci o třídění odpadu poučení a absolvují tematické programy a exkurze (sběrné dvory, čistírna odpadních vod aj.).
Na školní zahradu jsou umístěna ptačí budky a krmítka, kam chodí žáci v zimním období krmit drobné ptactvo. Na zahradě lze též pozorovat včelí úly v rámci včelařského kroužku, který pečuje o jejich údržbu. V sezóně se žáci zapojují do údržby zeleně, péče o keře a školní záhony.
Do osvěty v ekologickém provozu školy je zapojena také školní družina. V družině používají žáci pro běžné kreslení z jedné strany potištěný nebo popsaný papír, separují odpad, zalévají květiny a poznávají okolní přírodu. Děti jsou vedeny ke zdravému životnímu stylu a ke sportovním aktivitám, mají pravidelný pohyb a chodí na procházky do okolí školy, kde jsou v kontaktu s živou přírodou.
Škola též zohledňuje environmentální aspekt do oblasti stravování – školní jídelna nabízí denně jeden program, který využívá biopotraviny.
Do waldorfské pedagogiky patří některé projekty, které se každoročně opakují a mají významnou souvislost s environmentální výchovou a osvětou. Tím, že jsou začleněné do celkového konceptu výuky, jsou ještě účinnější, než kdyby byly vytrženy z kontextu a žáci by se už s tématy dále nesetkali. Níže jsou uvedeny některé z nich.
Projekt Ovečky
V první třídě se žáci jdou podívat na stádo ovcí a pozorují stříhání vlny. Chomáč surové vlny si pak odnesou a dále ho zpracovávají. Vlnu očistí od nejhrubších částí, vyperou ji, rozcupují a vyčesávají na česačce, čímž získají načechrané rouno. To si pak vyzkoušejí spřádat na vřetánku či na kolovrátku nebo se věnují metodě plstění. Pro účely plstění si někdy vlnu nabarví po procesu praní. Mohou si takto uplstit např. barevný míček nebo obrázky na filcu, který je rovněž z vlny. Na tyto aktivity navazuje waldorfská školní družina.
Projekt Koně
Ve druhé třídě si třída domluví pravidelnou návštěvu chovatele koní. Učí se o koně pečovat a dozvídají se, co všechno kůň potřebuje k životu. Dlouhodobě koně pozorují, pomáhají se o ně starat a také se na nich učí jezdit. Tento projekt má naučný, výchovný, ale také terapeutický dopad. Významně přispívá k rozvoji motorických funkcí dětí.
Projekt Ze zrna chléb
Tak jako každý rok se bude waldorfská 3. a 4. třída zabývat procesem zpracování obilí. Tento projekt je součástí vzdělávacího plánu těchto tříd a patří ke specifikům waldorfské pedagogiky. Žáci třetí třídy s pomocí zkušeného dospělého sami zorají pole, zasejí obilí, pečují o políčko, v srpnu obilí sklidí. Na začátku následujícího školního roku ve čtvrté třídě obilí mlátí cepy, vypadlá zrna rozemelou na mouku mlýnskými kameny nebo ručními mlýnky a poté pečou celozrnný chléb. Ze slámy vyrábějí ošatky a učí se o tom, k jakým účelům lze slámu využít. Tento dlouhodobý projekt podporuje uvědomění procesů a environmentálních souvislostí spojených s věcmi denní potřeby v dlouhém časovém horizontu, což umožňuje hlubší pochopení podstaty těchto procesů.
Zahrada dvanácti smyslů
V srpnu 2020 byl dokončen projekt Zahrada dvanácti smyslů, podpořený Státním fondem životního prostředí (podrobné informace o průběhu projektu jsou popsány v závěrečné zprávě). Pro účely výuky je v zahradě k dispozici meteorologická budka s měřicími přístroji, rašeliniště, jíloviště, sluneční hodiny, bylinková spirála, větrná harfa, pec na pečení chleba, hmyzí hotel pro pozorování hmyzu, čmeláčí hnízdo a včelín. Díky projektu Vracíme odpad zemi a lidem je v zahradě vyčleněno místo pro bioodpad (konkrétně dva kompostéry). Tyto prvky umožňují např. pozorovat meteorologické jevy, život hmyzu, péct chléb v rámci projektu Ze zrna chléb apod. Keře a stromy, zasazené jako součást projektu, budou částečně udržovány v rámci výuky pěstitelských prací. Koncepce dvanácti smyslů vychází z waldorfské pedagogiky a je ozvláštněním pro vnímání zahrady jako celku. V terénu zahrady lze nyní zajímavě vyučovat míry a váhy, nauku o čtyřech živlech, které jsou součástí waldorfského učebního plánu ve třetí třídě, podepřít o praktické činnosti exkurzy do historie (např. ukázat výrobu cihel a klínové písmo) nebo ukázat pracovní postupy, spojené s procesem pěstování a zpracování obilí.
Místo pro přírodu
Základní škola Dědina dlouhodobě podporuje projekt Českého svazu ochránců přírody Místo pro přírodu formou prodeje výrobků žáků školy na vánočních trzích a na každoročním sousedském setkání Zažij Dědinu jinak. Peníze z prodeje slouží k výkupu přírodovědně cenných lokalit. Výkup pozemků a následnou péči o ně zajišťuje Český svaz ochránců přírody.
Projekt podporuje aktivní přístup dětí k řešení problémů spojených s úbytkem přirozeného přírodního prostředí, učí žáky využívat již nepotřebné materiály, spolupracovat na společném cíli, organizovat větší celoškolní akce, komunikovat s veřejností. V neposlední řadě je návodem ke společensky přijatelnému prosazování svých představ a názorů.
Recyklohraní
Od ledna roku 2020 je škola zapojena do školního recyklačního programu Recyklohraní aneb Ukliďme si svět. Program probíhá pod záštitou MŠMT a zajišťuje zpětný odběr baterií a tonerů.
Pěšky do školy
Již druhý ročník projektu Pěšky do školy motivuje děti i jejich rodiče ke zdravějšímu způsobu života a cílí především na ty, pro které je pěší docházka do školy snadno a bezpečně proveditelná. Bezprostředním důsledkem projektu by mohlo být kromě zdravotního přínosu pro děti omezení nadměrného automobilového provozu v blízkosti školy.
Naše Šárka má narozeniny!
Školní rok 2023/24 bude ve znamení šedesátiletého výročí vyhlášení Přírodní rezervace Divoká Šárka. Území Divoké Šárky představuje pro žáky školy místo širšího domova – cíl nedělních vycházek s rodiči, prostor pro školní akce i vyučování pod širým nebem, louky, po kterých se dá bez omezení běhat a cítit se svobodně. Celoškolní projekt Naše Šárka má narozeniny! má za cíl podpořit v dětech vazbu na konkrétní místo i pocit spoluodpovědnosti za ně. To je možné uchopením různých aspektů. Třídy se tak Šárkou budou zabývat z hlediska botanického, zoologického, geologického, historického, mohou zachycovat její proměny v průběhu roku výtvarně, mohou o ní psát, porovnávat různé parametry, hledat odkazy v literárních dílech, mohou se začít zajímat o otázky ochrany přírody a jejich praktické uplatňování aj.
Každá třída si zvolí jedno téma ke zpracování, výsledné projekty budou vystaveny v hale školy. Na závěr je plánován soutěžní okruh podél hranice Přírodní rezervace Divoká Šárka.
Vlastníma rukama
ZŠ Dědina spolupracuje při vytváření konceptu environmentální výchovy s Lesy Hl. m. Prahy využíváním programů vytvořených přímo k rozvíjení kompetencí žáků v této oblasti a realizovaných v prostoru Divoké Šárky. Jedním z programů, do kterého je škola přihlášena, je sázení lesních dřevin a dalším péče o nedorostlá ježčí mláďata přes zimní období. Vzhledem k velkému zájmu o tyto dva programy jsme zatím na seznamu čekatelů s předpokladem realizace sázení v jarním období.
Očekávané výstupy RVP | Učivo | Ročník | Předmět | Doporučené aktivity |
---|---|---|---|---|
Ekosystémy – les (les v našem prostředí, produkční a mimoprodukční významy lesa) – pole (význam, změny okolní krajiny vlivem člověka, způsoby hospodaření na nich, pole a jejich okolí) – vodní zdroje (lidské aktivity spojené s vodním hospodářstvím, důležitost pro krajinnou ekologii) – moře (druhová odlišnost, význam pro biosféru, mořské řasy a kyslík, cyklus oxidu uhličitého) – tropický deštný les (porovnání, druhová rozmanitost, ohrožování, globální význam a význam pro nás) – lidské sídlo – město – vesnice (umělý ekosystém, jeho funkce a vztahy k okolí, aplikace na místní podmínky) – kulturní krajina (pochopení hlubokého ovlivnění přírody v průběhu vzniku civilizace až po dnešek) | – pozorování přírody – rostliny a živočichové jednotlivých ročních období | 1 | Prv, Vv | – hry v přírodě, smyslové poznávání přírody |
– pozorování přírody – příroda a člověk v příbězích a pohádkách – roční období | 1. W | Prv, Vv | – hry v přírodě, smyslové poznávání přírody | |
– roční období a změny v přírodě | 2. | Prv, Vv | poznávání přírody, exkurze | |
– proměny přírody v průběhu roku | W | Prv, Vv | poznávání přírody, exkurze | |
– živá a neživá příroda, přírodniny – pěstitelství | 3. | Prv, Pč | poznávání přírody, exkurze | |
– měření pole, vážení surovin | 3. W | Prv, Pč | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– ekosystémy (les, potok, rybník, louka, zahrada, pole) | 4. | Př | – poznávání přírody, exkurze | |
– třídění organismů do skupin, znaky, životní potřeby živočichů | 4. W | Př, Vv | – návštěva statku či ekocentra s hospodářskými zvířaty (např. Toulcův dvůr) | |
– cesta po proudu řek v ČR – vývoj krajiny a osídlení – stavba těla rostlin a hub | 5. W | ČAS | – programy s tématem poznávání přírody – možnost navázání spolupráce s Lesy hl. m. Prahy | |
– ekosystém moře – krajinné sféry – biosféra | 6. | Př, Z | programy s tématem poznávání přírody | |
– ekologická problematika moří a oceánů – pozorování v krajině, exkurze, práce s mapou – ekosystém – les, louka – biosféra, populace – botanika, vztah rostlin k hmyzu | 6. W | Z | – programy s tématem poznávání přírody – možnost navázání spolupráce s Lesy hl. m. Prahy | |
– ekosystém – les | 7. | Př | – programy s tématem poznávání přírody možnost navázání spolupráce s Lesy hl. m. Prahy | |
– různé typy krajin, jejich znaky a funkce, vliv civilizací a kultur | 7. W | Z | – programy s tématem poznávání přírody – dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– zeměpis světadílů – lidská sídla, kulturní krajina | 8. | Z | – programy s tématem spotřebitelství – dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– dopady těžby hornin a minerálů na ekosystémy – vztahy mezi organismy a prostředím, ekosystémy, potravní řetězce a sítě | 8. W | Z | – programy s tématem poznávání přírody – možnost navázání spolupráce s Českou geologickou službou | |
– lidská sídla, přírodní a kulturní krajina | 9. | Z | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– dopady globálních změn na organismy a jejich prostředí – pozorování v krajině, exkurze | 9. W | Z | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu – programy s tématem poznávání přírody | |
Základní podmínky života – voda (vztahy vlastností vody a života, význam vody pro lidské aktivity, ochrana její čistoty, pitná voda ve světě a u nás, způsoby řešení) – ovzduší (význam pro život na Zemi, ohrožování ovzduší a klimatické změny, propojenost světa, čistota ovzduší u nás) – půda (propojenost složek prostředí, zdroj výživy, ohrožení půdy, rekultivace a situace v okolí, změny v potřebě zemědělské půdy, nové funkce zemědělství v krajině – ochrana biologických druhů (důvody ochrany a způsoby ochrany jednotlivých druhů) – ekosystémy – biodiverzita (funkce ekosystémů, význam biodiverzity, její úrovně, ohrožování a ochrana ve světě a u nás) – energie (energie a život, vliv energetických zdrojů na společenský rozvoj, využívání energie, možnosti a způsoby šetření, místní podmínky) – přírodní zdroje (zdroje surovinové a energetické, jejich vyčerpatelnost, vlivy na prostředí, principy hospodaření s přírodními zdroji, význam a způsoby získávání a využívání přírodních zdrojů v okolí) | – jaro, léto, podzim, zima – znaky, proměny | 1. | Prv, Vv | – programy s tématem poznávání přírody |
– roční období | 1. W | Prv | – programy s tématem poznávání přírody | |
– základní vlastnosti látek | 2. | Prv | Projekt Globe, Sdružení TEREZA | |
– pozorování přírody, výlety | 2. W | Prv | – programy s tématem poznávání přírody | |
– voda, ochrana vodních zdrojů – vzduch, oheň, nerosty a horniny, půda | 3. | Prv, Pč | – domácí ekologie – spotřeba vody, spotřeba energie | |
– člověk a země: rolník a jeho činnosti, rovnováha v přírodě, půda, obilniny, základní plodiny | 3. W | Prv | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– nerosty, horniny – půda, zemědělství – voda, vodstvo ČR – vzduch, slunce – rovnováha v přírodě, rozmanitost podmínek života – hospodaření s vodou v krajině | 4. | Př, Vl | – programy s tématem poznávání přírody – exkurze s Českou geologickou službou – navázání spolupráce s Lesy hl. m. Prahy | |
– živočichové, malba zvířat, význam rozmanitosti v živočišné říši, ochrana živočichů | 4. W | Př, Vv | – programy s tématem poznávání přírody | |
– ohrožené druhy – nerosty, horniny, půda, voda a vzduch – rozmanitost podmínek života | 5. | Př | – programy s tématem poznávání přírody – exkurze s Českou geologickou službou | |
– rovnováha v přírodě, životní podmínky | 5. W | ČAS | – programy s tématem poznávání přírody | |
– elektřina – environmentální souvislosti – zdroje energie – krajinné sféry – litosféra, hydrosféra, pedosféra, atmosféra, ohrožující faktory | 6. | F, Př | – programy s tématem člověk a životní prostředí | |
– optika – zdroje světla, světlo a tma, barva v přírodě – termika – zdroje tepla, princip spalování – geografické a vegetační pásy – klimatické poměry – základní krajinné typy a pro ně charakteristické horniny – složení, vlastnosti a význam půdy – geologické exkurze do okolí | 6. W | F, Vv, Z, B | – programy s tématem poznávání přírody – dopady lidských aktivit v globálním kontextu – ukázka optických jevů v rámci exkurze do přírody s využitím land-artu – možnost exkurze s Českou geologickou službou | |
– hospodářsky významné druhy rostlin a živočichů – ochrana rostlin a živočichů – světelné jevy | 7. | Př, F, Vv | – programy s tématem poznávání přírody – ukázka optických jevů v rámci exkurze do přírody s využitím land-artu | |
– čistota ovzduší, ozonová vrstva, složení vzduchu – čistota vody, odpadní vody, pitná voda, koloběh vody – surovinové zdroje v environ. souvislostech | 7. W | Ch, Vv, Z | – programy s tématem člověk a životní prostředí – domácí ekologie | |
– zdroje energie – výhody a nevýhody různých energetických zdrojů, vliv na ŽP – obnovitelné a neobnovitelné zdroje, energetické suroviny – vlastnosti vody, podzemní voda, znečišťování vody – ovzduší, skleníkový efekt | 8. | F, Př, Ch | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– elektřina – vznik – osilní paliva jako zdroj energie, vliv spalování různých paliv na ŽP, alternativní zdroje energie, obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, jejich ničení – výhody a nevýhody různých způsobů získávání energie – využívání dostupné půdy – atmosféra, znečištění ovzduší – vliv průmyslových hnojiv na ŽP, pesticidy – obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie – fotosyntéza | 8. W | F, Ch, Z | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– přírodní zdroje, důsledky těžby nerostných surovin, ochrana pitné vody, půdy a vzduchu – podnebí, činnost větru a vody – jaderná energie, radioaktivita – atmosféra, znečištění ovzduší – vliv průmyslových hnojiv na ŽP, pesticidy – obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie – fotosyntéza | 9. | Př, Z, F, Ch | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, spotřeba energie a možnosti obnovitelné a neobnovitelné zdroje energie, spotřeba energie a možnosti jejích úspor, jaderná energie – ochrana přírody a ŽP – vliv plastů a průmyslových hnojiv na ŽP – evoluce organismů | 9. W | F, Z, B | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
Lidské aktivity a problémy životního prostředí – zemědělství a životní prostředí, ekologické zemědělství – doprava a životní prostředí (význam a vývoj, energetické zdroje dopravy a její vlivy na prostředí, druhy dopravy a ekologická zátěž, doprava a globalizace) – průmysl a životní prostředí (průmyslová revoluce a demografický vývoj, vlivy průmyslu na prostředí, zpracovávané materiály a jejich působení, vliv právních a ekonomických nástrojů na vztahy průmyslu k ochraně životního prostředí, průmysl a udržitelný rozvoj společnosti) – odpady a hospodaření s odpady (odpady a příroda, principy a způsoby hospodaření s odpady, druhotné suroviny) – ochrana přírody a kulturních památek (význam ochrany přírody a kulturních památek; právní řešení u nás, v EU a ve světě, příklady z okolí, zásada předběžné opatrnosti) – ochrana přírody při masových sportovních akcích – zásady MOV – změny v krajině (krajina dříve a dnes, vliv lidských aktivit, jejich reflexe a perspektivy) – dlouhodobé programy zaměřené k růstu ekologického vědomí veřejnosti (Státní program EVVO, Agenda 21 EU) a akce (Den životního prostředí OSN, Den Země apod.) | – silniční provoz a bezpečnost – třídění odpadu | 1. | Prv, Pč | – programy s tématem domácí ekologie |
– bezpečnost v silničním provozu – třídění odpadu | 1. W | Prv | – programy s tématem domácí ekologie | |
– cesta na určené místo, dopravní značení – ochrana přírody – odpovědnost lidí – zaměstnání, lidské činnosti – dopravní výchova | 2. | Prv | – programy s tématem domácí ekologie | |
– dopravní dny – třídění odpadu | 2. W | Prv | – programy s tématem domácí ekologie | |
– přírodní útvary (CHKO, národní park), exkurze – řemesla, zaměstnání | 3. | Prv | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově, životní způsob a užitkové předměty na venkově exkurze | |
– životní způsob a stavitelství, životní podmínky dříve a dnes | 3. W | Prv, Pč | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově – recyklace materiálů ve stavitelství – návštěva skanzenu či statku, pobyt na venkově v ekocentru | |
– ochrana přírody – likvidace odpadu – krajina a činnost člověka | 4. | Př, Vl | – programy s tématem člověk a životní prostředí | |
– vliv člověka na ŽP – přírodní a umělé prvky v okolní krajině – globální problémy ŽP | 4. W | Prv | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– krajina a činnost člověka – ochrana půdy, vody a ovzduší – cestování | 5. | Př, Vl | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– vývoj krajiny a osídlení | 5. W | ČAS | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– bioindikátory – lišejníky, příklady bezobratlých | 6. | Př | – programy s tématem poznávání přírody | |
– vliv krajiny na život lidí – ochrana ŽP – přírodní a společenské prostředí | 6. W | Z | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– význam a ochrana rostlin a živočichů – hospodářsky významné druhy rostlin a živočichů | 7. | Př | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– vliv kyselin a hydroxidů v odpadních látkách v ŽP – objevné cesty | 7. W | Ch, Z | – programy s tématem člověk a životní prostředí programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– nerostné suroviny a hospodářské rostliny – hospodářství ČR – průmysl, doprava, zemědělství, cestovní ruch – členství ČR v mezinárodních organizacích – zdroje informací o čistotě ovzduší a vody, kyselé deště | 8. | Z, Ch | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– hlavní zemědělské oblasti světa, pěstování zemědělských plodin a chov hospodářského zvířectva – průmyslové oblasti světa | 8. W | Z | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu – FT – spravedlivý obchod | |
– ochrana krajiny – faktory, ohrožující a poškozující krajinu – vliv člověka na stav ŽP – světové hospodářství (zemědělství, rybolov, těžba nerostných surovin, energetika, obchod, doprava, cestovní ruch) – vliv plastových odpadů na ŽP – znečišťování ŽP vlivem chemického průmyslu – havárie a chování při mimořádných situacích – průmyslové zpracování ropy a zemního plynu, dopady na ŽP – vliv spalování paliv na ŽP | 9. | Z, Ch | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– osobní, společenské a globální akce za obnovení zdraví planety – ochrana přírody a ŽP – cestovní ruch – význam recyklace odpadů | 9. W | Z, Ch | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
Vztah člověka k prostředí – naše obec (přírodní zdroje, jejich původ, způsoby využívání a řešení odpadového hospodářství, příroda a kultura obce a její ochrana, zajišťování ochrany životního prostředí v obci – instituce, nevládní organizace, lidé) – náš životní styl (spotřeba věcí, energie, odpady, způsoby jednání a vlivy na prostředí) – aktuální (lokální) ekologický problém (příklad problému, jeho příčina, důsledky, souvislosti, možnosti a způsoby řešení, hodnocení, vlastní názor, jeho zdůvodňování a prezentace) – prostředí a zdraví (rozmanitost vlivů prostředí na zdraví, jejich komplexní a synergické působení, možnosti a způsoby ochrany zdraví) – nerovnoměrnost života na Zemi (rozdílné podmínky prostředí a rozdílný společenský vývoj na Zemi, příčiny a důsledky zvyšování rozdílů globalizace a principy udržitelnosti rozvoje, příklady jejich uplatňování ve světě, u nás) | – význačné orientační body v místě bydliště – základní orientace v čase – zdravý denní režim – práce na zahradě, na poli a v sadu v jednotlivých ročních obdobích | 1. | Prv, Pč | – programy s tématem domácí ekologie – programy s tématem poznávání přírody |
– domov, rodina – péče o okolí školy a domova, ptáci a krmítka – lidské tělo, péče o zdraví, zdravá výživa – příroda a rytmus v životním čase | 1. W | Prv | – programy s tématem domácí ekologie – programy s tématem poznávání přírody | |
– místní pověsti a krajina | 2 | Prv | – programy s tématem poznávání přírody | |
– legendy o zázračných místech a svatých osobní bezpečí a zdraví | 2. W | Prv | – programy s tématem poznávání přírody | |
– práce s jednoduchým plánkem, světové strany, mapa krajiny – proměny způsobu života a bydlení – místní památky a historická místa – péče o zdraví, zdravá výživa | 3. | Prv, Čj | – programy s tématem poznávání přírody – programy s tématem člověk a životní prostředí | |
– současnost a minulost v našem životě, proměny životního způsobu, činnost člověka dříve a dnes – kresba mapy, ptačí perspektiva | 3. W | Prv | – programy s tématem člověk a životní prostředí – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově | |
– ekologické katastrofy – zdravá výživa – místo, kde žijeme – mapy, mýty | 4. | Př, Vl | – programy s tématem člověk a životní prostředí | |
– obec, místní krajina – mapy, současnost a minulost | 4. W | ČAS | – programy s tématem poznávání přírody | |
– ekologické katastrofy – zdravý životní styl | 5. | Př | – programy s tématem člověk a životní prostředí | |
5.W | ||||
– pozitivní a negativní vliv hub na člověka a v přírodě, první pomoc | 6. | Př | – programy s tématem poznávání přírody | |
– přírodní, hospodářské a společenské poměry různých krajin | 6. W | Z, D | – programy s tématem člověk a jeho svět na venkově – rogramy s tématem člověk a životní prostředí | |
– zeměpis světadílů (Amerika, Asie, Afrika, Austrálie) | 7. | Z | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– akustika – hlasitost zvuku a vliv nadměrného hluku na okolní prostředí a lidské zdraví – životní styl a jeho vliv na zdraví – surovinové zdroje | 7. W | F, Hv, Př, Z | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– zeměpis světadílů (Evropa) – zeměpis ČR – estovní ruch – životní styl – pozitivní a negativní vliv na – život člověka | 8. | Z, Př | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu, téma tvrdý a měkký turismus – programy s tématem poznávání přírody | |
– proces dobývání a využívání světových přírodních zdrojů – soužití v prostředí komunity | 8. W | Z, Př | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu | |
– nerovnoměrnost života na Zemi – globální ekologické problémy ve světovém hospodářství – znečištění ovzduší, kyselé deště, ničení tropických pralesů – vliv nadměrného hluku na ŽP – léčivé rostliny – chemické podniky v okolí, dopad na ŽP | 9. | Z, F, Ch | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu – programy s tématem člověk a životní prostředí – FT – spravedlivý obchod – trvale udržitelný rozvoj – ekologická stopa | |
– vliv přípravy a využívání různých chemických látek na ŽP – prvotní a druhotné suroviny z hlediska trvale udržitelného rozvoje – spotřeba věcí, životní styl – globální problémy ŽP – trvale udržitelný růst a rozvoj | 9. W | Ch, Z, B | – programy s tématem dopady lidských aktivit v globálním kontextu – programy s tématem člověk a životní prostředí – spotřebitelství, FT – spravedlivý obchod |
Zkratky:
ŽP – životní prostředí
FT – Fair trade (spravedlivý obchod)
Tematické okruhy jsou rozčleněny podle témat, se kterými obvykle pracují střediska environmentální výchovy a další organizace, nabízející programy pro školy. Níže jsou v jednotlivých okruzích zmíněny organizace, jejichž programů může škola využít. S některými z nich již dlouhodobě spolupracuje.
Domácí ekologie
Téma domácí ekologie se týká spotřebitelství v domácnosti a lze snadno navázat na běžné zkušenosti žáků. Lze zahrnout do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce. V Praze se setkáme s tímto tématem v programech Ekocentra Pohoubí (např. programy, týkající se spotřeby energie), Toulcova dvora (téma spotřeby vody a odpadu) a Ekodomova (téma spotřeby vody, odpadu, kompostování a spotřeby energie). S programem souvisí též celoškolní mezinárodní program Ekoškola, za který v rámci ČR zodpovídá Sdružení TEREZA. Žáci v rámci programu zakládají školní Ekotým, analyzují ekologický stav školy a plánují opatření, která v průběhu školního roku realizují. Průběžně se ve výuce učí o tématech Ekoškoly (odpady, voda, energie, prostředí školy, šetrný spotřebitel, doprava a biodiverzita). Cílem programu je snižování ekologického dopadu školy, uvědomění si dopadů svého jednání na životní prostředí a snaha o zlepšení životního prostředí ve škole i jejím okolí.
Člověk a jeho svět na venkově
Tento okruh se zaměřuje na tradice, hodnoty a zvyklosti venkova v souvislosti s trvale udržitelným způsobem života. Výukové programy v tomto okruhu mívají výraznou praktickou část, často z oblasti řemesel, tradičních dovedností nebo lidových zvyklostí. Ve školní výuce se mohou tyto programy zahrnout do vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět či Člověk a svět práce a navázat na vzdělávací obory Hudební a Výtvarná výchova. V Praze se těmito tématy zabývá především středisko Toulcův dvůr (např. program Cesta ke chlebu, Hospodářská zvířata, Krteček a kalhotky s tématem zpracování lnu apod.), které pořádá též akce pro veřejnost s tematikou lidových oslav v památkově chráněném souboru historických budov s farmou a přilehlým přírodním areálem. Obdobná témata tvoří hlavní náplň spolku Ábel, které pečuje o vypásání některých pražských ZCHÚ. Školám nabízí zprostředkování významu pastevectví a přímou zkušenost se stádem ovcí, jakož i programy s tématem zpracování obilí se všemi fázemi od zasetí po sklizeň a konečné zpracování. Programy s tématem řemesel a lidových tradic nabízí též Ekodomov a Ekocentrum Podhoubí. Autentické setkání s touto tematickou zprostředkovává též oblast experimentální archeologie, kterou se v rámci Prahy zabývá společnost Archaia, nabízející též vzdělávací programy pro školy. Zázemí této organizace tvoří Archeologický park Liboc se souborem rekonstrukcí středověkých obytných a hospodářských staveb. Zde si žáci mohou vyzkoušet pravěké postupy výroby keramiky, středověké stavební techniky či textilní výrobu.
Poznávání přírody
Do tohoto okruhu lze zahrnout především terénní exkurze a venkovní programy, avšak i vnitřní programy s tématem poznávání různých ekosystémů, rostlin a živočichů. Je vhodným doplněním vzdělávací oblasti Člověk a příroda, vzdělávacího oboru Přírodověda a Přírodopis a lze spojit též s Výtvarnou výchovou. Tento okruh je dominantním tématem Lesů hl. m. Prahy (zejména téma lesa, vody v krajině, lesní zvěře, ptáků a noční přírody) a Ekocentra Koniklec (programy v různých přírodních lokalitách Prahy). Zabývá se jím též Toulcův dvůr, Ekodomov, Ekocentrum Podhoubí a Sdružení TEREZA, které nabízí celoroční spolupráci se školami v rámci mezinárodního programu Les ve škole. Do programu se zapojují třídy se svým pedagogem, družiny či přírodovědné kroužky po celé ČR, kteří minimálně 2x v roce zažijí výuku v přírodním prostředí a jsou ochotni se o své zážitky podělit na internetu. Výhodou je metodická podpora a řada inspirativních podnětů ze strany sdružení TEREZA. Česká společnost pro ochranu netopýrů a ZO ČSOP Nyctalus nabízí školám programy s ukázkou živých netopýrů.
Člověk a životní prostředí
V rámci tohoto okruhu se žáci seznamují s dopady lidských aktivit na životní prostředí, a to v širším kontextu než v okruhu domácí ekologie. Okruh se týká oblasti Člověk a příroda, Člověk a jeho svět a Člověk a svět práce, vzdělávacích oborů Přírodovědy, Přírodopisu, případně Chemie a Zeměpisu. Spadají sem některé programy Ekocentra Podhoubí, Ekodomova, Ekocentra Koniklec a Toulcova dvora. Zajímavý celoroční mezinárodní program nabízí Sdružení TEREZA – program Globe. Za použití badatelských dovedností a vědeckých postupů zkoumají žáci prostředí v okolí školy a aktivně řeší problémy životního prostředí ve svém okolí. Sledují vývoj počasí a podnebí, měří kvalitu vody v tocích a nádržích, zkoumají vlastnosti půdy, mapují druhy lesních porostů a pozorují změny v přírodě v průběhu roku. Získaná data vyhodnocují a odesílají do celosvětové internetové databáze na www.globe.gov.
Dopady lidských aktivit v globálním kontextu
Tento okruh se vztahuje ke vzdělávací oblasti Člověk a společnost a souvisí s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a Multikulturní výchova, vzdělávacími obory Zeměpis a Výchova k občanství. Týká se oblasti rozvojového vzdělávání a spotřebitelství, uvedeného do globálních souvislostí. Pro přiblížení jednotlivých témat využívají často střediska environmentální výchovy metod kritického myšlení. Těchto témat se dotýkají některé programy střediska Toulcův dvůr, Ekocentra Podhoubí a Ekocentra Koniklec. Metodicky jsou výborně zpracovány v publikacích Ekumenické akademie Praha a Společnosti pro Fair Trade, které se oblastí rozvojového vzdělávání zabývají.
Viz webové stránky zmíněných organizací a metodické materiály:
www.terezanet.cz
www.ekoskola.cz
globe.terezanet.cz
www.globe.gov
www.toulcuvdvur.cz
www.ekodomov.cz
www.podhoubi.cz
www.ekocentrumkoniklec.cz
www.abel-ovce.cz
www.nyctalus.cz
www.ceson.org
www.lhmp.cz
www.archaia.cz
www.nazemi.cz
www.ekumakad.cz
www.fairtrade.cz
aa.ecn.cz/img_upload/bec9f888010e9f21bb1cdb470322b7c6/jak-globalne-vzdelavat_web.pdf
Škola dlouhodobě spolupracuje s následujícími organizacemi:
– Sdružení TEREZA
– Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr
– Spolek Ábel
– Společnost Archaia
– Ekocentrum Koniklec
– Ekodomov, z.s.
– Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy
– Klub přátel školy (KPŠ)
– Waldorfská aktivita (WA)
– Český svaz ochránců přírody
– Letiště Praha
– EKO-KOM, a.s
– Lesy hl. m. Praha
Září
• „Rozlož si svůj odpad“ (dlouhodobé pozorování rozkladných procesů různých materiálů) – 6.A, 6.C -zodpovědný pedagog J. Šichová, A. Vlastová
• Literární inspirace faunou a flórou v Havlíčkových sadech – 6.C – zodpovědný pedagog M. Nováková, D. Kolářová
• „Pěšky do školy“ – 1.B, 1.C, 2.C, 3.A, 3.B, 4.A, 4.C – zodpovědný pedagog H. Vaňková, P. Akrab, J. Šustrová, T. Goliášová, M. Abrmanová, E. Bomerová, R. Řimnáčová
• Projekt „Ze zrna chléb“ (mletí obilí) 4.D – zodpovědný pedagog Lea Liberdová
• Projekt „Ze zrna chléb“ (příprava pole) 3.D – zodpovědný Iva Bečvářová
Vypracovala:
Alžběta Trojanová
Ing. Taťána Dušková
Schválil:
Mgr. Mojmír Dunděra
Ředitel ZŠ Dědina