Žukovského 6, Praha, 161 00
Jídelníček
Kroužek výtvarného umění
Veselá je Dědina
Revitalizace zahrady
Asociace aktivních škol
Škola pro demokracii
Zážitková pedagog. WŠ

Ministr školství Robert Plaga se v krátkém spotu vymezil proti některým rozšířeným nešvarům v pojetí distanční výuky. Zdůraznil, že školy by neměly veškerou výuku soustředit přes počítač, ale také by ji neměly zúžit na pouhé zadávání týdenních úkolů. Poznamenal také, že na dálku se nedá vycházet z běžného rozvrhu hodin.

Ministr uvedl, že při distančním vzdělávání je třeba kombinovat práci s počítačem, samostatnou práci, týmovou práci a projektové činnosti.

„Správně nastavená distanční výuka není o tom, že se překlopí prezenční rozvrh 1:1, ale také není o tom, že jsou úkoly zadávány jenom jednou týdně mailem,“ řekl.

Upozornil, že je třeba hledat rovnováhu v přístupech, a také, že se má uzpůsobit výuka podmínkám dítěte a rodin.

„Možná vám to přijde, že to je málo, ale online výuka jako taková je skutečně obtížná, a i druhý stupeň se jí má věnovat pouze maximálně tři hodiny za sebou a zbytek toho času, kdy se učí, tak má být věnován skutečně samostatné práci a věcem, o kterých jsem mluvil,“ sdělil učitelům.

„Nejde jen obsah učiva“

V případě prvního stupně Plaga vyzdvihl roli virtuálních třídnických hodin, během nichž si žáci sdělují své pocity, informace a zážitky. „Nejenom o tom obsahu to má být, protože tato doba není lehká,“ podotkl ministr.

Jako zásadní pak označil to, aby školy před tím, než nastaví online výuku a distanční výuku, zjistily podmínky v jednotlivých rodinách.

„Samozřejmě budu rád, pokud využijí i počítače, které mohly pořídit díky intervenci ministerstva školství,“ uzavřel Plaga.

„Hlavně matematiku, češtinu a cizí jazyk“

V Česku jsou běžné školy zavřené od 14. října, vláda slibovala otevřít první stupeň 2. listopadu, k tomu však nakonec nedošlo.

V souvislosti s tím přibývá stížností rodičů, že jsou děti občas zavaleny učivem ze všech předmětů. Přitom doporučení ministerstva pro dálkovou výuku klade důraz na základní předměty, tedy matematiku, češtinu a cizí jazyky s tím, že více se má procvičovat a opakovat. Školní vzdělávací programy by měly jít stranou.

Jenže v mnohých školách tlak na probrání veškeré nové látky ze všech předmětů neustává – rodiče poukazují na to, že někde se učí online i tělocvik.

Česká školní inspekce zveřejnila ve středu výsledky průzkumu, podle nějž ani na jaře mnozí kantoři ze svých cílů neslevili, na doporučení ministerstva a dalších odborných institucí nedali a snažili se odučit co nejvíc látky.

(4.11.2020, Novinky.cz)